Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, June 2, 2011

Deleted


Rasa simpati melonjak keluar apabila membaca akhbar hari ini. Isu Bookie dan pemain bola. Pengambilan wang untuk mengatur perlawanan. Marah memang marah tetapi timbul rasa simpati apabila rahsia mereka dibuka oleh manusia yang mula mula memujuk mereka mengambil wang tersebut.

Mengikut laporan akhbar, para pemain yang terlibat telah cuba untuk kembali ke pangkal jalan setelah sedar akan kesilapan yang berlaku tetapi masih terus diganggu dan di ugut sekira nya tidak mahu melakukan aktiviti lama maka rahsia mereka akan di buka pada umum. Masterji dapat bayangkan betapa sukar nya para pemain yang terlibat dan di ugut itu menjalani kehidupan rutin mereka. Hidup dikejar dosa , ketakutan kerana di ugut dan hukuman yang menanti sekira nya perkara ini diketahui pihak berkuasa dan umum. Takut, stress dan bermacam macam lagi. Apa nak buat, kita dah terover kawan dengan pemusnah dan bukan pembina.

Masterji anggap perkara ini serius dan ramai yang punyai masalah yang sama seperti pemain bola yang terlibat ini. Memang lah sipemberi bijak mengumpan untuk ke lorong jahanam dan jangan lupa selagi yang diumpan boleh digunakan atau masih berperisa, sipemberi juga bijak mengatur plan B. Plan B bermaksud plan untuk mengugut, menjahanamkan simangsa apabila simangsa akan berubah satu hari nanti. Silap hari bulan lepas kena ugut, kta hidup lebih sengsara kerana hati kata tak mau tetapi tak boleh buat apa apa terus menerus hidup dalam sangkar perangkap sipenjahanam berkenaan.

Masterji dah ulang kali beritahu, Nothing is Free. Sekali terperangkap dengan penjahanam seperti itu maka hidup akan jadi seperti Merry Go Round tiada jalan keluar yang mudah kecuali yang pahit. Mula mula sedap selepas itu sakit. Bila kita ingin U- TURN ke pangkal jalan, barulah kita nampak wajah sebenar sipengumpan.

Masa dipancing, kita tak pernah nak fikir EXTRA sikit. Tak pernah nak fikir impact . After all life is short so why not, mungkin ini pepatah setengah setengah orang. Kalau buat , bukan kata short tetapi boleh jadi shorter.

Bagi pandangan Masterji, of course best scenario is not take any gift and be honest but second best scenario and to be practical is , lebih baik mengaku ketika rasa ingin berubah sebelum sipenjahanam membuat sesuatu. Atau the moment sipengumpan membuat ugutan, terus kan sahaja mengaku pada badan badan atau individu yang sepatut nya. Memang sakit tetapi akan dipandang lebih mulia daripada ia keluar dari mulut orang lain atau dari manusia yang memerangkap kita. Selagi nawaitu kita mulia dan ingin berubah , insyallah usaha kita pulang ke pangkal jalan akan dibantu oleh Allah S.W.T.

Kalau kita sendiri membuat pengakuan, si penjahanam dan sipengungut tiada modal dan sejata at all! Silap hari bulan peluru bertukar arah dan luka nya lebih parah daripada yang kena ugut. Kalau tak buat pengakuan awal awal pun tetap ada risiko tetapi beza nya ialah kita mengaku awal awal nampak kita sedar dan selepas ditangkap atau diugut baru nak mengaku itu mungkin terpaksa. Ada banyak beza.

Masterji cuma simpati pada keadaan mereka. Akibat termakan budi dan tidak matang melihat muslihat hidup macam macam benda terjadi.

Hidup lah dengan gaya dan kemampuan kita sendiri. Kalau hanya mampu pakai kereta kancil, maka pakai lah kerana itu yang kita mampu. Mungkin manusia melihat kita sebagai tak ada kelas, so is that end of the world for us? Kalau kita pakai kereta besar pun, confirm ke mereka tak mengata? Hidup lah ikut kemampuan dan bak kata Pn Saniyah Kadir, kita mesti pandai bezakan antara kemahuan dan keperluan.

Ada benda yang kita suka tapi tak patut buat maka jangan buat.

To all my beloved readers,
my sincere request to you, don't ever do such kinds of similiar error in our life. Either our carier or personal life will be Deleted! Stand up and fight for your life and the most important thing, be honest and the benefit of being honest is fantanstic! The peace of mind will be always with us and that is great!

Kalau involved seperti di atas, silap hari bulan nanti, kita rasa benci pada program TV kerana kita rasa program atau drama berkenaan memperli kita!
Dan kalau ada kereta polis yang tersesat masuk ke kawasan perumahan kita dan terhenti di depan rumah kita , kita akan rasa kecut perut walaupun kereta Polis itu sebenar nya berhenti kerana nak mencari alamat rumah orang lain dan bukan rumah kita !

No comments: