Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, June 20, 2011

Leader is......

Pertama sekali, Masterji nak ucapkan selamat datang pada saudari Feminin 95, follower baru blog ini. Terimakasih kerana sudi menyertai blog ini ya. Thank you Cik Feminin ya. Boleh sumbangkan komen dan juga idea yang bernas. Silakan...

Hari ini , Masterji berikan kursus selama 3 jam berkaitan Leadership untuk bakal penyelia baru. Satu slide sahaja dan dua game sahaja. Game baru dan mereka gembira kerana dapat main control car ha ha ha. Macam macam design innovative yang mereka buat
. Control car tukar jadi macam macam! Boleh jadi Tempe Asuka cerita robot Jepun tahun 70an. Satu game lagi, pun best...seorang peserta berikan seringgit dan Masterji tukarkan sekelip mata jadi sepuluh ringgit...maka yang lain lain berebut nak berikan duit yang lebih besar nilai nya.

Ada seorang peserta berikan sepuluh ringgit dan berharap akan dapat lebih tetapi dapat seringgit..ha ha ha ha tetapi apa pun akhirnya Masterji pulangkan semula. Magic...Magic makes them happy , rich and poor..ha ha. Jangan minum petrol ya guys...See you again next week.
Kalau nak tahu game innovative dan magic tu huh kena lah jemput ya....


Cara nak memahami perkataan Leader dengan mudah dan cepat. Slide yang diberikan.:
Leader means :
L= Learn
E= Efficient
A= Adaptability
D= Development
E = Effectiveness
R= Results

Penceramah sebelum Masterji masih ada di dalam bilik ceramah dan selepas tamat sessi Masterji , kami berbual dan ayat nya buat kami tertawa bersama sama, " I was very worried , of not having enough slides and here you came with only one".., We shook hands and had coffee together while laughing. He is more senior than me.

"I love simplicity, Boss" was my reply.
Enjoyed talking with him and we shared some common interest and talked about an old movie but a very good one. We talked about Dr Hannibal Lecter and how leaders can learn from the communication skills of Dr Hanibbal Lecter in Silence of The Lambs, Red Dragon and Hanibal The Cannibal. Lecter is very cool, carriying his own brand of personality and uses sharp and unforgetten words whenever he speaks.

We both again laughed when I mentioned a popular sentences from Dr Lecter and was something popular where Dr Lecter whisper it to all his victims..,
" A cences taker once tried to test me , I ate his liver with some fava beans and nice chianti"..
We both laughed again...
Masterji ingat kebanyak kan dialog dalam cerita tu pasal kerap kali menonton nya.

Told him, he was right. Sir Anthony Hopkins is the man, if we want to learn about how to talk convincingly. Especially when he's Dr Lecter.

Thank you Mr David, hope to see you again . Nice talking to you Sir, See you next week ok.

To Encik Azaman, aduhai terrer nya pasal crime study ni, terperanjat lah Masterji dengar pasal Cosa Nostra...Mantra dan kod hebat tu. Setuju dengan pandangan Encik Azaman, Yakuza, Mafia atau yang lain lain kadang kadang menjadi kumpulan yang berkesan, organized and shared common mission effectively and not only understand it, but they live with it...Ya benar kita bukan nak promote tetapi sekadar dijadikan pengetahuan.

Oh ya ke...corner balik bila saya ada dalam bilik Tuan Haji Ramly dulu...ha ha ha baru tahu sekarang. Huh kalau tidak dua dua kena nasihat dan disuruh baca buku..ohh selamatkan diri ya... Baru baru ini, kami bertemu dan beliau agak kerap kali menyebut nama Encik Azaman, kata nya, "Azaman sekarang terrer tau...dia buat kilang dia Excellent Company semua lean concept ada"
Dan saya terpaksa berjanji nak pi lawat Encik Azaman, barulah reda sikit. Aduhai... kalau benar Tahniah ya Encik Azaman. Nanti boleh lah share dengan kawan kawan lain dalam blog ini ya...

Pn Noor Jahan, saya rasa amat berbesar hati dengan komen Pn Noor Jahan, walaupun tidak mengenali Dr Ramly Mat Zin, tetapi berikan komen yang positif pada nya. Ya benar dia Guru saya tentang banyak perkara dalam pengetahuan pengurusan. Dia boleh explain Maslow punya model untuk seberapa lama yang kita minta dengan pelbagai contoh dan cara yang boleh terus kita gunakan.
Terimakasih dari lubuk hati saya dan rasa terharu dengan komen Puan. He is very nice guy and knowlegeable trainer. Tak pa lah..dia dah buat Masterji sekarang kerja borak borak therefore Masterji dah train Cik Fame, so kita nanti sama sama lah pi buat kerja profession borak borak kat orang..Make people different than who they are yesterday! Masterji yakin Puan boleh!

Huh ada komen dari Pn Saniyah Kadir untuk Puan dalam entri yang lepas. Syabas ya Puan kami rakan rakan dari blog semua tumpang gembira dengan kehebatan Puan mengajar di tanah air orang lain. Well Done!

Pada Abang Nas dari Coconut Group, thank you for giving great comments ya...Masterji tergelak baca kata harga petrol kejap naik dan kejap turun,...ha haha , Masterji masih kuat ingatan pada Abang. Keep in touch ya..masih pakai kasut putih lagi ka...Great, proud of your brand!

Pada pembaca lain yang dihormati terimakasih ya kerana berikan sokongon. Hari ini terima sms komen yang terawal pada pukul 5.45 am... thank you Sheila, ya I agreed with your suggestion, HR Practioners should also understand about waht is Lean factors.

Selamat Hari Bapa ya...tetapi sambutan nya macam kurang aje berbanding hari ibu..Ha ha ha problem nie..apa pun tak lah, Hargai lah ibu dan bapa kita.




1 comment:

Shahrulrock said...

Masterji,
Perkataan Leadership sering mengajak saya berdebat dengan sesiapa saja. Saya pernah di ajar bahawa seorang pemimpin(leader) memang di lahirkan atau di didik secara semulajadi sebagai leader. Tetapi saya menolak fahaman ini setelah membaca beberapa buah buku(terutamanya tentang Jack Welch). Saya mula berpendapat bahawa pemimpin(leader) di cetuskan dari kreativiti, kekentalan dan keinginan untuk memimpin.
Seperti yang pernah saya katakan pada Masterji, kita mempunyai cara pemikiran yang berbeza kerana seperti yang di ketahui Masterji, saya seorang yang mengangkat falsafah Liberalisme.Falsafah liberal yang difahami sebagai satu bentuk pembebasan atau kemerdekaan bakal memungkinkan manusia mencapai tahap kejayaan melalui keupayaan memimpin.Persoalannya berkait rapat dengan sifat manusia itu sendiri. Manusia memerlukan kebebasan, kerana melalui kebebasan itulah manusia menjadi lebih kreatif, termasuk mereka cipta sesuatu sistem yang membolehkan mereka di letakkan sebagai pemimpin. Seorang pemimpin seharusnya mempunyai daya kebebasan berfikir tetapi perlu di tekankan bahawa sebagai seorang Islam saya juga percaya Allah menentukan setiap apa yang dia mahukan untuk kita.