Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, July 4, 2011

Energizers!


Mas oh Mas...Masterji gelak sakan baca komen terbaru Mas dalam Ron 97...Ohh anda semua bermain dengan sms ya masa belajar...ha ha ha hancus ...kenapa lecturer teruk ke.Thank you for your good comments. Seperti yang Masterji beritahu dari hari pertama kita berjumpa , ada beza antara Trainer dengan Lecturer and I am not a lecturer. Thank you to Cat Woman ya..Mas nanti boleh komen dalam entri terbaru ya..

Sebenar nya bab ngajar ni nak kena faham adult learning principle punya teori. Ngajar adults tak macam child. Lagipun Masterji faham benar selok belok training dan mungkin yang lain boleh bercakap tetapi tidak mendalami strategy mengajar. Bagi Masterji konsep mengajar mudah sahaja, STAR...Step by step, Time off, Activities dan Result. itu sahaja. Asal nya saya seorang yang amat pemalu dan pendiam tetapi ketika bekerja di jabatan Latihan, dunia saya berubah. Apsal William mulut nya terbuka dan mata tertutup ke ha ha ha...aduhai Wiliam...tak usah minum petrol cakap ngan William ya ha ha ha....kesian dia. Entah lah Mas...Masterji rasa macam kita kan berjumpa lagi untuk subject lain bersama group Ron 97 ya...Insyaallah. Kesian Pruvan.. tak pa suruh buat home study banyak sikit ya...kurangkan minum petrol tetapi diesel ok..ha ha ha jangan ya. Don't try this at home kata Saiful Apek . Thank you Mas dan kirim salam kat semua Ron 97 ya dengan ucapan jangan beli baju raya lagi sebab puasa pun belum..ha ha ha. I love you all.

Bercakap pasal tu, Masterji juga nak saran kan pada yang lain, cuba take five sekejap di tempat kerja dan buat satu list perihal mereka yang ada ciri ciri kejayaan di tempat kerja. Kemudian rapatkan diri kita dengan mereka , Look for Energizers in the work place!

You can use their experiences to guide your own life. Read their stories of hardship and how mental toughness helped them face major challenges.

" Find Someone whose hindsight can become your foresight."
- Mahatma Gandhi.

Comparing your own performance and attitudes to those people you consider successful then implementing a plan of action to embrace aspects of their approach can be very powerful exercise.

"Whether they burst with excitement or simmer quietly, when you're in the presence of enthusiastic people, you feel happier and more excited about your life, perhaps you even feel inspired"
- Mary Marcdant.

As what I always said, get someone who can make you swim better and not someone who can make you sink deeper! Look for Energizers ! Let them burn you to run for success and not running away from success!
In the workplace there is so many energizers and also destroyer. Make the right choice ok...
Sama juga macam dalam hidup kita, ada perosak dan pembina cari yang tepat tau!

Pada Cik Fame kita..perghhh.. hebat betul quotes pasal manners tu. I dah ambik untuk program latihan nanti. Thank you Puan Noor Jahan. You yourself is one of the energizer tau...Tahniah ! Kalau nak dikira dah banyak pengetahuan yang Puan curah kan bagi kami semua. thank you.

Pada pembaca yang lain, terimakasih untuk masa anda ya.




3 comments:

Sania said...

Meriah betul kelas Masterji ya. At the end of class, habis petrol satu gallon hahaha! Mana taknya..jawab salah kena minum petrol., jawab betul pun kena minum petrol. Takpa..yang penting semua mesti panas dan bersemangat!

Sania said...

Meriah betul kelas Masterji ya. At the end of class, habis petrol satu gallon hahaha! Mana taknya..jawab salah kena minum petrol., jawab betul pun kena minum petrol. Takpa..yang penting semua mesti panas dan bersemangat!

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Happening betul klas MIHRM ye!! Semoga kerja mereka pun happening juga!!

Dalam meniti kehidupan ini, pembimbing atau pembakar semangat sukar ditemui tapi pemusnah merata2. Jadi kita sendiri mesti tahu menilai 'P' yga mana kita cari. Pendirian kita mesti teguh kerana setiap kali kalau kita jumpa pemusnah....maka robohlah dinding pendirian kita sekiranya tidak teguh!!

By the way, terima kasih sb selalu selitkan nama saya dalam entri... ini membakar semangat saya agar terus berkongsi dengan yg lain melalui blog Masterji ni. Saya juga menimba ilmu dari blog Masterji..."Saya Budak Baru Belajar"