Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, January 19, 2012

A Different Chef



Salam pada semua para pembaca yang dihormati. Hari ini nak cerita pasal Datuk Chef Wan.
A different Chef.


Why?

Beliau mempunyai kelebihan bercakap. Boleh bercakap dan petah bercakap.


If you want to go beyond that who you are today, you must be able to speak, brave to speak, and never shy to speak.
Oleh kerana Datuk Boleh bercakap maka periuk nasinya tidak sekadar tertumpu pada bahagian masakan. Dari program masakan ke program talk show and many others. Tahniah Datuk. Thank you for your time Datuk . Really interesting talking to you.
He's one of the great speaker in Malaysia.


Therefore siapa kata kalau anda seorang engineer anda tak boleh bercakap, tak boleh buat presentation, siapa kata kalau anda seorang technician anda tidak boleh bercakap, siapa kata kalau anda seorang kerani anda tidak boleh bercakap?


Datuk Chef Wan buktikan walaupun sebagai Chef Masakan dan hanya berada di dalam dapur tempat yang terpencil tetapi kelebihan bercakap boleh membuatkan beliau dikenali seluruh Malaysia dan juga di beberapa tempat di luar Negara.


Maka kalau anda menajamkan kemahiran anda dalam bidang komunikasi, kemungkinan anda juga akan dikenali di seluruh organizasi tempat kerja anda.
Dan hanya mereka yang boleh bercakap akan diberikan pos sebagai Commander kerana Commander perlu memberikan Command dan untuk berikan command anda harus boleh bercakap!!!
Anda mungkin hebat dalam bidang teknikal bagus. tetapi kalau nak up sikit gaji, up sikit position kenalah boleh bercakap ya...kena tau. Hah! jangan mengeluh kerana kalau anda mengeluh dan mengatakan ia susah , anda telah dengan sewenang wenang nya dan bermurah hati mendermakan masa depan yang cerah kepada orang lain! Salah siapa tu nanti. So try lah ya..jangan selalu memperkecilkan diri, itu tak boleh , ini tak boleh...kesian diri tu. Cuba hentak sikit kaki tu dan kata ..AKU BOLEHHHHHHH.....Syabas kalau anda boleh!

No comments: