Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, January 20, 2012

Never Stand Still


Cantik quote yang dikongsikan oleh Guru Ji, Cik Fame Pn Noor Jahan.
Saya ingin berkongsi satu Chinese proverb,
"Be not afraid of growing slowly; be afraid only of standing still"
Ya benar, hidup harus ada usaha walaupun sedikit. Mesti ada perubahan walaupun sedikit. Tiada siapa yang lahir sahaja ke dunia boleh terus berlari! Success is not Destination but a Journey .
Bergerak lah sedikit maka hasil nya akan datang berbanding dengan hanya kaku dan biarkan keadaan menetapkan takdir. Manusia ni sebenarnya hebat. Cukup hebat. Lihat lah sekeliling kita, kereta yang bergerak, cell phone yang canggih, KLCC dan bangunan pencakar langit yang lain, Kapal terbang dan macam macam lagi. Boleh kalau kita bergerak walaupun sedikit demi sedikit.
Nasihat yang sama juga pernah Masterji tuliskan dalam blog, Never Be a Parking Meter. Dan kalau para pembaca melihat blog Masterji kotak pertama di atas ada tercatat perkataan "Penerapan Kaizen dalam Kehidupan" bermakna Constant Improvement through incremental steps. Perfection comes from every little improvements that we had done! Therefore take action and move.
Dalam meeting, dari asyik berborak, bertikam lidah , atau sipolan cakap tu sipolan ni pulak cakap ni, konsep tu konsep ni, teori tu, teori ni, itu ini, begitu, begini, last last dua jam meeting tanpa apa apa result. Just do it first. Slowly later make it perfect. When you start doing, people will start to understand! Why? because they keep on talking.
Talking and Doing has different impact.
Lebih baik menyalakan sebatang lilin walaupun yang kecil dahulu daripada terus terusan menyalah kan kegelapan dan berdialog apakah konsep konsep terkini tentang pemulihannya. !
Thank you Cik Fame for a good quote.Guruji....

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji...

TQ for using the Chinese Proverb yg saya gunakan tu. Saya nak tambah sikit...macamlah juga diri kita..sekiranya kita Stand Still tidak bergerak apa berlaku pada anggota badan kita? Sudah tentulah perjalanan darah menjadi kurang baik dan seterusnya kita akan rasa 'kebas' atau 'sesemut'... dan besar kemungkinan akan menjejaskan kesihatan. Oleh itu pergerakan amatlah penting.

Begitu juga dengan kehidupan seharian...tiada apa membaikan akan berlaku sekiranya kita hanya melakukan perkara2 yg rutin....