Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, January 30, 2012

Jangan tunggu lama lama nanti lama lama....

Today I was in Higashifuji. What a great day. Hazards Identification and Risk Assessment Training Program conducted by Mr Khairuddin.I learned many things from the trainer. Thank you Mr Khairuddin. Bertemu semula dengan Cik Fame Puan Noor Jahan. Bagus ya jadi peserta program sekali bukan sekadar organizer program sahaja.

Berulang kali pergi dan mengajar disana, dan kali ini nampak sangat ketara, pekerja dan peserta program mencerminkan idea dan tingkah laku world class organization. Cara jalan, cara bertanya, cara berbincang dan idea yang diberikan. Tahniah lah Cik Fame berjaya menjadikan mereka menembusi siling yang lebih tinggi!

As usual, it's Monday and I have to make a good icebreaking or opening just to bring the participants out of their Monday Blues! Isnin adalah hari permulaan yang baik dan tak semesti nya Isnin yang benar benar Isnin seperti selalunya. Kalau Barat kata Monday Blues,Kita kata Monday Bright lah..therefore kita akan jadi satu hari ahead than them!

Apa pun seronok bersama dengan warga Higashifuji pagi ni. Macam macam perkara yang dibincangkan.

Masterji memulakan kelas dengan satu mesej yang jelas. Setiap pembelajaran tidak akan berkesan tanpa tindakan susulan! Maka Masterji seperti biasa tebarkan wang tunai RM 10 dan menunjuk kan pada para peserta, sambil bertanya " Siapa mau wang ini'? Ramai yang berkata saya.

Masterji tanya sekali lagi " Siapa yang mahu wang ini"? Ramai yang berkata saya dan mula mengangkat tangan.

Masterji tanya lagi " Siapa mau wang ini, siapaaaa mau wang iniiiii"? Kelihatan seorang dua berdiri tetapi teragak agak kecuali Cik Fame kita Puan Noor Jahan ke depan dan merampas wang itu dari tangan Masterji!

Yes Bingo! Syabas dan ini lah yang harus terjadi. Action! Take Action!Nothing's change by only talking, nothing will be changed by standing, changes will only occur if we start moving!

"If your ship doesn't come in, swim out to meet it"
- Jonathan Winters, Comedian and Actor.

Benar, jangan tunggu kerana result tak akan datang bergolek! Lagu juga pernah menasihatkan kita jangan tunggu lama lama , nanti lama lama dia diambil orang! ha ha ha , Ingatkan lagu tu.Sambil nyanyi sambil fikir tau...Kalau kalau berkaraoke selalu, jeling jeling lah sikit senikata lagu tu, selain boleh dijadikan ayat power untuk kekasih, ia juga boleh jadi ayat power untuk berikan kejayaan!

Therefore jangan tunggu lama lama, cepat cepat ambil tindakan!
Terimakasih to My Master Q Puan Saniyah Kadir, habis aje program lepas minit, report pun sampai pada Masterji berserta suggestion. Great and you are very expert in your job. Thank you so much. You valued things effectively.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Terima kasih sb hadir utk sesi 'icebreaking' semasa Latihan Hazards Identification, Risk Assessment & Determining Controls (HIRADC). Kehadiran Masterji walaupun sekejap tetapi memberi motivasi. 'Thumbs up' kepada En. Khairuddin selaku tenaga pengajar bagi topik di atas....itulah nilai Value Guide!!!

Betul kata Masterji...jgn ikutkan Barat dgn Monday Blues...semua hari adalah sama...ianya terletak pada diri kita sendiri bagaimana kita mencorakkan hari2 yg kita lalui....

Anyway...terima kasih...dapat angpow RM10 dari Masterji hasil dari 'icebreaking' tu. Action is better than talking and also we must grab the opportunity whenever we can!!!