Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, January 12, 2011

Blunt


Shaving Blade mesti tajam. Baru di namakan clean shaven. Hampir setiap hari Masterji kena shaving. Kalau biarkan selama 2 atau 3 hari, bermakna misai dan jambang akan tumbuh dengan pesat nya. Dan kalau selepas dua hari tanpa shaving, pasti kena pakai 2 blade baru lah licin. Kalau tumpul , jawap nya instead of 10 minutes boleh jadi 45 minutes. Makan masa dan lama. Kalau tumpul susah.

Aha ! Begitu juga kemahiran kita. Semahir mana pun , kita harus terus berlatih dan berlatih. Agar kita bisa menajamkan lagi kemahiran yang ada walaupun satu sahaja kemahiran yang kita ada. Raja Bolasepak Pele, mahir dengan bolasepak dan pelbagai permainan lain, maka atas latihan yang pesat, kerap dan bersungguh sungguh, dari satu permainan biasa telah menjadi karier dan kejayaan bagi beliau malah menjadi legenda!

Begitu juga dengan idea untuk buat improvement idea pun kadang kadang elok lah satu persatu atau cukup lah dengan satu tetapi di pertajamkan dari masa ke semasa berbanding dengan terlalu banyak improvement activity tetapi satu pun tak jalan. Kekadang kita lebih sibuk dengan apa yang pesaing kita buat dan kita cuba ikut.

Banyak syarikat yang Masterji pergi dan mereka menunjuk kan pelbagai improvement activity yang mereka laksanakan. Apabila di periksa data dan lapuran, yang paling jelas ialah budget perlaksanaan , dan result cuma dalam progress! Therefore lebih baik satu improvement idea dan dilaksanakan dengan sepenuh nya.

Begitu juga dengan konsep perniagaan, mungkin kita punyai banyak wang dan penasihat yang sedia menghulurkan idea untuk memulakan perniagaan. Boleh dimulakan tetapi adalah lebih baik kita berniaga berlandaskan apa yang kita mahir. Use one strength to fullest and you can make money!

"I Fear not the man who has practiced 10,000 kicks once, but I fear the man who has practiced one kick 10,000 times",
- Bruce Lee.

"Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe"
- Abraham Lincoln.

Terimakasih untuk semua komen yang di berikan. Dr Az, ha ha ha, thank you tetapi Masterji tak sempat nak pi konsert Zack, Jamal Abdillah cuma ikut progress melalui surat khabar. Apa pun di umur 51 tahun beliau tetap gagah dan konsisten. Yes Zack tetap Zack.

Jangan lupa, tajamkan kemahiran anda walaupun satu!

1 comment:

one said...

Salam masterji,

Kita memang selalu lupa untuk menajamkan skill yg ada pada kita bcoz we think that we know everything already tp kita selalu lupa yg kita nie umpama battery yang perlu dicas selalu. Kalau tak cas nanti jadi weak so enjin pun tak boleh nak start.

There is a nice quote's from Anthony Robbins,

" One reason so few of us achieve what we truly want is that we never direct our focus; we never concerntrate our power. Most people dabble thier way through life, never deciding to master anything in particular"

So it's better to concerntrate on one at a time rather than achieving nothing.

rgds

One&only