Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Sunday, January 30, 2011

Adjust your tune !


" Sam, Boss nak jumpa kau ya".....Pesanan yang biasa kita dengar dari rakan kerja kita. Pesanan yang di sampaikan oleh rakan kerja mungkin selepas dia berjumpa Boss. Hah! apa anda buat dan apa yang anda rasa?

Mesti kita tanya " Apahal huh "? ...., soalan biasa. Macam macam yang ada pada perasaan kita.

Bila dengar aje nama Boss, terbayang macam macam. Ada yang terbayang Boss macam jembalang tanah, ada yang terbayang tanda ringgit , ada yang terbayang tanda bonus , dan ada yang terbayang tanda batu nesan kat muka boss. Ha ha ha macam macam.

Apa pun , Boss kita adalah manusia. Di sebalik jawatan nya yang besar dan stail nya yang mengerun kan, dia juga ada perasaan sedih, suka, gembira, dan bangga. Kalau kita tekan butang yang tepat, maka kita akan selamat. Ingat ! Boss anda juga seorang manusia , therefore kalau anda seorang penyelia, apa yang anda mahukan daripada orang bawahan anda? Of course, hasil kerja yang cepat, tepat, kreatif, dan tiap kali diperlukan anda bersedia. Bila sebut aje anda muncul, sebut aje anda muncul , bila cerita pasal assignment , anda cepat faham dan bisa menangkap maksud kemahuan nya. Aha! itu di namakan subordinate yang hebat!

4 Petua untuk membuatkan bos anda gembira dengan anda:

1.HEY BOSS, I AM READY !
Bila berhadapan dengan Bos , nampak kan mimik muka yang manis dan positif serta sedikit senyuman bukan muka kelat dan tension. Kalau anda seorang juga seorang penyelia , anda juga tidak mahu berbicara panjang dengan staff bermuka tension.

2.HEY BOSS, DONE IT, 2 DAYS EARLIER THAN THE DATE LINE ! Laksana kan arahan nya dengan segera! kalau dia kata tiga hari dateline, anda buat dalam masa dua hari. Jika anda juga seorang penyelia , staff begitulah yang akan anda suka .

3. HEY BOSS, YOU CAN COUNT ON ME
Wujud kan persepsi dan berikan image di mata dan fikiran nya yang dia boleh bergantung pada kita ! Can count on us. A reliable subordinate! itu salah satu kriteria kan dalam borang penilaian promotion and salary adjustment, betul tak? Mobile phone anda sentiasa on dan tidak off walaupun pada cuti perayaan. dikala mobile phone staff lain mengatakan " The person is not answering, please leave your message " tetapi mobile phone anda mengatakan " Yes Boss, happy holiday, any problem kah"?....aha , saya pasti, hati bos berkenaan jadi milik anda!

4. HEY BOSS, YOU'RE NOT ALONE
Bila Bos dalam masalah, anda juga harus berkongsi dan nampak kan kalau dia susah hati anda juga susah hati. JikA anda sendiri seorang Bos, anda kena maki dari bos yang lebih atas, dan salah seorang staff anda tampil ke depan dan membantu serta ingin menyelesaikan rasa sedih anda itu, bagaimana perasaan anda? Sudah tentu terharu dan akan terus ke lubuk hati bukan. anda akan selalu mengingati staff berkenaan berbanding dengan yang dah angkat kaki , cuci tangan dan cabut. Siapa yang tidak sayang pada staff yang ingin sama sama mati di medan pertempuran.

Pada staff Jabatan Canselori UTEM , thank you for your support.

Pada The One, komen anda dalam Seringgit ke Seribu , agak praktikal. "Nothing can be be gain in shorcut"
Komen yang juga amat menarik dalam OUT OF ORDER, "Kaunter hospital sekarang paling sibuk dengan urusan rawatan sakit jiwa" it's true. Saya sendiri pun saksikan. Ramai yang sekarang nampak smart tetapi mentally disturbed. It could be due to various causes. Ada dua, Internal dan External. Kerana diri sendir dan faktor luaran. Thank you. Nice words " Psychological Hazard". Nampak nya The One expert juga pasal Safety and Psychological ,atter ya.

Encik Azaman, komen anda dalam out of order, memberikan mesej yang bermakna. Selain daripada berkongsi pengetahuan , blog ini juga dapat mengetahui kehebatan kehebatan individu individu lain dalam rutin mereka sendiri. Ya , Insyaallah, nanti saya lakarkan case study untuk Super Woman , Pn Sonia. Kira hebat juga dia ya. Thank you.
Encik Azaman, mamak kat seksyen 20 Khulafah tanya, bila nak datang minum? Ha ha ha.

Pn Noor Jahan , nanti kalau ada training di tempat Pn, Masterji will also include Transformation subject. Benda baru.
Thank you.

Pada pembaca yang lain, thank you for your time dan jangan lupa adjust your tune

No comments: