Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, January 14, 2011

Attack


Hari ini cerita pasal Strategy of War pulak. Simple dan santai santai ya.
Kekuatan sebenar adalah akal, idea dan strategy. Benar!

HR Manager perlu melaksanakan pelbagai tangkapan atau pun spotcheck.
Salah satu idea yang pernah saya gunakan dulu ialah:

Make a Sound in the east, then strike in the west
In any battle the element of surprise can provide an overwhelming advantage. Even when face with an enemy, surprise can still be employed by attacking where he least expects it. To do this you must create an expectation in the enemy's mind through the use of feint.

Boleh di gunakan untuk menangkap kaki ponteng, kaki gaduh, kaki curi, kaki bakar dan hasut dan pelbagai lagi termasuklah salah guna harta benda syarikat dan kawasan tempat kerja.

Of course in War you must win but to win you must plan how to win!

Thank you for all the comments given. The One kata dalam entri Blunt, "kita macam bateri kena cas selalu."
Benar. Great reminder and easy. The One sekarang tengah prepare untuk last paper. Good luck ya.

Pada yang lain, thank you.

2 comments:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Ha...hari ni saya memang nk gi "attack" ni. Spot-check night shift. As you mentioned in one of your entries...HR ni mesti creative in all aspects. Maklum la berdepan dgn 'human resources' so pelbagai ragam.

Perancangan kena bagus...barulah perlaksanaannya berjaya...kalau tidak memakan diri pulak. Silap2 orang lain pulak yg 'attack' kita.

one said...

Salam masterji,

Nie dah pasal war , saya memang suka sangat tapi itu dulu. Sekarang I find rehabilitation is the best. Daripada kita attack orang dikala dia tak sedar, lebih baik kita menyedarkannya dulu. Kalau tak beri peluang mcam ada intention pulak. "Mala Fide" kata2 yang selalu masterji gunakan. I believe that we can change people. Attack should be the last resort. Psychological approach works. Batu pun kalau dicurah air lama2 crack jugak. But sometimes leaders prefer to take easy C/Measure rather than take the challenge. Kalau tak mahu sedar gak , baru attack.

rgds

One&only