Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, January 11, 2011

Hero!




Hero tu penting!

Sejak kebelakangan ini, Heroin pun dah makin ramai. Betul tak Pn Noor Jahan ? Filem The Tourist yang Masterji tengok tempoh hari pun pakai heroin.

Sabtu lepas , selepas training program singgah di MPH Subang dan tertarik pada sebuah buku, Woman on Top. Terus call Pn Sonia suruh beli dan dia dah beli. Buku yang yang amat cemerlang. Pelbagai kisah kejayaan pemimpin wanita Malaysia. Strategy dan konsep falsafah mereka cantik! Cik Fame kita dan pengikut blog wanita lain pun kena lah beli...ha ha ha. Yang lelaki pun boleh juga beli malah bagus untuk di jadikan bahan motivasi untuk isteri, anak perempuan supaya mereka tahu dalam dunia ini, kaum wanita ada pelbagai options yang berkesan demi kemajuan diri.

Kita sebagai lelaki sendiri pun patut baca!. Benchmarking yang bagus.

Apa pun, heroin ke hero ke , amat lah penting dan diperlukan.
Kalau dalam movie, bila ada scene yang cemas, marabahaya , akan muncullah hero untuk selamatkan keadaan ataupun nyawa. Bila kita tengok scene cemas, kita ikut terasa bimbang, cemas dan mengharapkan keadaan akan cepat di selamatkan dan...yes! here come the Hero to save the situation. Hero yang datang dengan gaya tersendiri, rupa yang menarik dan gagah, serta berani! Tak kira lah filem apa pun tetapi mesti ada Hero. Hero akan selamat kan keadaan! Hero akan di puji, di puja, di jadikan idola , di jadikan sumber inspirasi dan gaya kehidupan! Seronok kan kalau dapat jadi Hero.

Aha! kita perlukan Hero dalam filem. Kita perlukan Hero dalam keluarga. Kita perlukan Hero juga dalam organizasi!
Kita perlukan Hero dalam keluarga sekurang kurang nya seperti watak Abdul Wahub ( Lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dalam cerita tiga Abdul ) sebagai pengimbang, penyelesai masalah dan pemandu keluarga.
Kita juga perlu kan Hero dalam tempat kerja. Ada banyak scene cemas, marabahaya dan kritikal di tempat kerja. Sama macam dalam filem. Dan ini lah scene scene cemas yang sebenar nya! Hero nya kadang lambat, kadang langsung tak ada, kalau ada pun tak gagah, dan kadang kadang langsung tak ada yang tampil kedepan untuk menjadi Hero!
" Sometimes, when everyone else is waiting for someone else to take the first step, you need to be the one to drive the change"- Robin Sharma.

Banyak adegan cemas dalam organizasi, masalah kualiti, masalah kekurangan profit, masalah pekerja, masalah produktivity dan macam macam lagi. Don't always witness things happened, but be the Hero or Heroin to lead it.

Bacalah bagaimana Jack Welch meningkatkan G.E, Bacalah bagaimana Carlos Ghosn rescue Nissan dan lihatlah bagaimana Tun Dr Mahathir Mohammad mengubahkan Malaysia ke tahap yang lebih cemerlang. They are all Heroes, and I believed you could also be one based on your respective roles!

Watch some great movies and take the Heroic characters such as smartness, greatness, sharpness as your thought of the day, go and listen to some hot musics, music that can burn your heart to be a Hero.

I myself does that most of the time before starting my work in the morning. I listened to Rock you like a Huricanne, Sivaji the Boss, Baasha, Don, Mission Impossible, Staying Alive, Final Countdown, Eye of the Tiger, Die Another Day and many others. While hearing, I saw my self walking, performing like a champ, like a Hero, like James Bond, Rock Star ! Entering my work place or training dance floor with superstar approach in practice and mind.
" Music will help. A lot. It wll make every moment better. It is the soundtrack to a brilliant life "
- Robin Sharma.

I had plenty of such kinds sountracks for me and my training programs!

And of course, being a Hero, I need to do someting to proof it either while conducting Training programs or work results!
Something that can be an eye cathing or make some of the people thingking that , wow! he's the Man!

Talking about that, Cik Fame, you re one the Heroin, thank you for welcoming me for the visit of last week at your place. There is no words to describe your progress of improvements! Wonderfull! Great! rupa nya anda telah melaksana kan lebih daripada apa yang Masterji ajar. Bagus! Tempat kerja yang bertaraf 1st class. Anda contoh yang cemerlang.
Pengarah Urusan anda telah begitu gembira menunjuk kan trophy pertandingan International Kaizen yang telah anda perolehi! Go foward and don't stop.


Pada Cik atau Puan Wanita Bertudung Hijau , thank you for your comments in 2020. Ya benar ramai orang suka Tun Dr Mahathir Mohamad terutama sekali bila beliau berbicara. Selamat Berkenalan, sila lah berikan pandangan dari masa ke semasa dan berkongsilah pengetahuan. Thank you. Pernah kah kita bertemu? Maaf kalau Masterji tak ingat ya.

Apa pun , ingat... Kita mesti jadi Hero.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Ingatkan gambar Masterji...rupanya Hitrik Roshan....mcm sama tapi tak serupa...(gurau2)

Berbyk terima kasih atas dorongan Masterji selama ini. Kejayaan saya seperti kejayaan Masterji juga..apa yg saya laksanakan adalah dari apa yg telah saya pelajari drpd Masterji.

Wah..gambar saya terselit kat entri Masterji lagi ye. Terima kasih sebab sudi berkongsi kisah saya yg tidak seberapa tu.

Saya nak berkongsi dgn generasi muda kita hari ni supaya jangan cuba lari dari masalah di tempat kerja kerana MASALAH memberi kita PELUANG. Jadi gunakanlah PELUANG tersebut.