Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, January 18, 2011

Last Minute


Hari ini anda berjumpa Doktor dan anda di beritahu anda cuma ada masa satu jam lagi untuk meninggal dunia.!
Apa yang anda akan buat? Hanya ada masa satu jam sahaja lagi. Bayangkan.

Apa yang akan kita buat? Mungkin perkara pertama kita akan menelefon semua yang tersayang dan beritahu mereka betapa sayang nya kita pada mereka. Betapa kasih nya kita pada mereka. Masa satu jam amat terhad .

Mungkin baru lah kita ingin beritahu isteri dan anak anak kita dimana lokasi dokumen dokumen penting kita seperti: surat nikah, geran tanah, buku bank, dokumen insuran nyawa, segala pending hutang, surat harta pusaka, geran rumah dan sebagai nya.

Mungkin baru lah kita tergesa gesa mencari lawyer atau ke pejabat tertentu untuk meletak kan nama waris yang paling latest.

Mungkin baru lah kita mencari isteri dan anak kita untuk di cium kerana selama ini begitu sibuk dan busy all the time.

Mungkin baru lah kita teringat untuk bersedekah kerana selama ini sanggup ke tempat hiburan dan berhabisan ratusan ringgit tetapi bila derma atau bersedekah hanya satu ringgit.

Mungkin baru lah kita mencari manusia lain untuk memohon maaf, manusia yang pernah kita nodai kehidupan nya, kita aniayai masa depan nya, kita jahil kan fahaman nya , kita ambil kesempatan atas kelemahan nya, kita aib kan maruah nya, kita ugut ketenteraman nya, dan kita terus menerus menyiksa nya walaupun airmata nya telah bergelimpangan keluar memohon nyawa dan kebebasan .

Mungkin baru lah kita dengan segera dan berlinangan airmata pulang ke kampung untuk melawat Ibu dan Bapa kita yang selama ini jarang kita lawati dan berikan bantuan sebagai seorang anak.

Mungkin baru lah kita terfikir , aduhai rugi nya hidup ini kerana tiada apa yang aku capai melainkan menjadi masalah dan bebanan pada orang lain.

Mungkin baru lah kita membeli sejadah, buku sembahyang , mencari surau atau masjid dan belajar mengucap.

Mungkin baru lah kita sedar siapa yang setia dan siapa yang tidak. Siapa yang menangisi dan siapa yang ucapkan all the best and good luck to next level of life.

Mungkin barulah kita risau di office ada banyak maklumat maklumat peribadi yang tak sepatut nya di simpan tetapi untuk mengelak kan dari pada pengetahuan keluarga , laci meja office jadi sasaran.

Mungkin baru lah kita panik , selama ini 90 peratus kehidupan di habiskan untuk mencari glamer, 5% untuk keluarga dan 5% peratus lagi untuk amalan kebaikan.

Mungkin baru lah kita teringat yang pasangan hidup kita suami atau isteri tak tahu nombor kad ATM machine dan tempat simpanan nya kerana selama ini kita hanya berkongsi kamar tidur tetapi dompet wang, telefon bimbit, adalah hak dan rahsia masing masing konon nya. Ini lagi haru biru.

Mungkin barulah kita sedih kerana kita terlalu banyak membantu orang lain sedangkan kakak, abang, atau adik kita yang dalam kesusahan, keperitan hidup tak pernah kita tanya pun bagaimana harus kita bantu dan kita hanya jadi penonton sahaja.

Mungkin baru lah kita terkenang pengorbanan ibu bapa kita, abang kita dan yang lain lain tetapi tak sempat untuk menghargai atau membalas nya di sebabkan lupa diri, pentingkan diri dan punyai sikap "SO WHAT".

Mungkin baru lah kita sedar ada banyak sikap haiwan dalam diri kita walaupun kita ini adalah manusia yang sepatut nya punyai akhlak dan tabiat yang baik.

Aha ada banyak kemungkinan kan.. dan macam mana? FUhhhh... banyak kan. Itu kalau satu jam, kalau 30 minit macamana? Lagi panjang fuhhhhhhnya kan. Jadi kita pun tak pasti berapa lama masa yang kita ada maka jangan lah tunggu sampai satu jam lagi , mula kan lah hari ini kerana anda mungkin sempat!

Entri ini untuk kita sama sama belajar ya. So jangan tunggu last minute ya.

Aha terimakasih untuk semua komen. Tergelak saya baca komen Pn Noor Jahan nak pi attack shift malam. Rajin ya. Kalau zaman saya dulu attack shift malam, security saya pun tak tahu saya ada dalam kilang. Tak mahu ada kebocoran maklumat. Satu benda saya belajar daripada Chow Yuen Fatt dalam filem Killer, never share the direction of your bullet. Apa pun bagus ya, rajin datang shift malam. Spotcheck. Remove the time wasters so that we may move faster and stronger. Ya betul mesti ada strategy.

Terima kasih pada adik Ana yang hantar sms pagi pagi untuk entri semalam, Jambu. Sedih ya... tak pa itu adalah contoh hidup yang baik ya dik.

Terima kasih juga pada yang lain kerana membaca blog ini. Ingat ya , we have plenty of time and don't wait till last minute......

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

"Last minute" ....favourite words to most of us..termasuk saya. Adakalanya buat 'last minute' job.. ini mesti dihapuskan so perlahan2 akan dikurangkan. Terima kasih kerana mengingatkan. Banyak lagi yg perlu di perbaiki diri ini. Semoga dgn adanya blog Masterji ni akan lebih ramai yg akan tampil 'excellent'...insyaAllah...