Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, August 3, 2012

Profesor Cilik


Gambar 1


Gambar 2

Sebagai seorang tenaga pelatih/pensyarah, Masterji sering memberikan peluang kepada peserta program kendalian Masterji untuk mengasah daya kreativi dan inovasi yang ada dalam diri mereka.
Ujian-ujian ini selalunya berubah-berubah mengikut kesesuaian program yang di anjurkan.
Salah satu dari bentuk ujian yang Masterji lakukan kepada peserta program latihan kepimpinan(leadership training) adalah menguji daya kreativiti mereka.
Pada awalnya, Masterji akan melukis bentuk dua bentuk bulat, satu berbentuk lonjong dan lagi satu bulat tetapi kecil (gambar 1).
Ujian ini nampak seakan mudah, tetapi ia sebenarnya sukar kerana memerlukan daya imaginasi dan kreativiti yang tinggi.


Proffesor Kecil

Semalam, Masterji telah menguji seorang anak kecil yang Masterji panggil Profesor atau Prof. Sejak kecil, dia mempunyai keterujaan yang tinggi untuk mengetahui banyak perkara dan gelaran Prof memang tepat untuk anak kecil ini.
Sesudah di berikan penerangan ringkas dan lukisan yang cuma ada dua bentuk bulatan, Prof mula menggunakan daya kreativitinya untuk menyiapkan lukisan ini dalam masa 5 minit.
Hasilnya sungguh memberangsangkan!(gambar 2)
Jika di lihat dari sudut kepimpinan, Prof sebenarnya mempunyai kreadibiliti "to be a successfull manager who deliver maximum resutl from minimum input."
Hebat anak ini.
Tahniah Masterji ucapkan.

No comments: